Sunday, March 30, 2008

Babak 17


Kelihatan Firdaus dan Amin baru sahaja memasuki perkarangan sekolah lalu menuju terus ke tempat basikal.


“eerrmm.. masa disekolah lama dulu, ko ada aktif dalam persatuan ataupun kelab tak?” Amin merenung tepat pada wajah sahabatnya


“eerrmm..nak kata aktif tu, tak la jugak. Ada la sikit-sikit. Tapi kenapa?”


Amin mula menceritakan berkenaan persatuan yang dirinya sertai. Dari A sampai la Z perkara-perkara yang berkaitan dengan Persatuan Pendidikan Islam diceritakan kepada Firdaus. Setelah raut wajah Firdaus menunjukkan minat pada apa yang diceritakan, Amin mengambil kesempatan untuk mengajak sahabatnya itu menyertai persatuan berkenaan. Pada awalnya, Firdaus agak berat hati memandangkan dirinya masih baru di sekolah berkenaan dan masih lagi tidak dapat menyesuaikan diri sepenuhnya, tetapi setelah dipujuk oleh Amin, akhirnya hati firdaus lembut untuk terjebak dengan Persatuan Pendidikan Islam. Perbualan mereka terhenti bila mana guru untuk matapelajaran pada pagi itu masuk ke dalam kelas mereka.


“bangun semua!” Arahan daripada Amin selaku ketua kelas


“Assalamualaikum…cikgu”


Serentak semua pelajar-pelajar kelas 4 Arif mengucapkan salam


“waalaikumsalam...”


“baiklah..semua boleh duduk. Hari ini, cikgu akan mengajar topik 2. Sila buka muka surat 20”


*****


Kring…


Kedengaran bunyi loceng yang menandakan tamatnya sesi persekolahan untuk hari ini. kelihatan pelajar-pelajar berpusu-pusu keluar dari kelas masing-masing menuju ke pintu pagar utama sekolah. Ada yang balik sendiri dan ada juga yang balik berjemput.


“eerrmm… petang ni, ko kena ikut aku. Ada perjumpaan Persatuan Pendidikan Islam untuk kali kedua pada tahun ni. Aku nak kenalkan ko dengan mereka semua.” Sambil tangan memegang bahu Firdaus


“eerrmm… petang tu, dalam jam berapa?. Kalau masanya ok, insyaALLAH… ok kotttt….” Teragak-agak memberikan jawapan


“eermm.. selalunya dalam jam 3.00 petang”


“owh… hhmm… eerrmm… ok kott… tapi aku kena balik dulu la.nak gitau atok dan nenek ku”


“ok..ok…sekarang ni pukul 1.50petang. jadi, aku tak balik… takut tak sempat sampai pada waktunya. Pastikan ko tak lambat sangat ye.” Menepuk bahu Firdaus.


“ok..ok…aku jalan dulu la. takut tak sempat pulak nanti….. assalamualaikum…” bergegas ke tempat basikal untuk mengambil basikal.


Firdaus mengayuh basikal sekuat hati untuk tidak menyebabkan dirinya terlewat sampai di sekolah. sebaik sahaja sampai dirumah, dirinya segera menyampaikan hajatnya untuk pergi ke sekolah semula kerana ada perjumpaan Persatuan Pendidikan Islam. Berkemungkinan balik dalam jam 5 petang.


Setelah mendapat keizinan daripada atok dan neneknya, dia terus menuju ke bilik air untuk mengangkat wuduk serta mengerjakan solat zuhur bersendirian. Firdaus tidak lupa untuk mendoakan kedua ibubapanya yang tinggal berjauhan di Kuala Lumpur sana. Selesai berdoa, Firdaus melipat sejadah menukar seluar dan memakai baju yang sesuai untuk perjumpaan itu lalu menuju terus ke dapur untuk menjamah makan tengah hari.


Firdaus melihat pada jam ditangan kanannya


“eh…dah pukul 2.30ptg ni…. Nanti terlewat pulak.”


terus mencapai tangan atuk dan neneknya untuk dicium dan mendoakan keselamtannya semasa berada diluar rumah. membaca doa menaiki kenderaan dan memulakan kayuhan dengan ucapan Bismillah…


*****


Firdaus mengayuh basikal agak kuat, tidak terlalu perlahan dan tidak terlalu laju. Kerana tidak ingin berpeluh terlalu banyak semasa sampai disekolah nanti. Kayuhan demi kayuhan dibuat oleh Firdaus demi untuk membolehkan dirinya sampai ke destinasi yang ingin ditujui.


Semasa dalam perjalanan…..


“eerrmm… ada apa-apa masalah?. Boleh saya bantu?” sapaan yang ringkas keluar dari mulut Firdaus.


“….” Gadis berbaju putih tidak pedulikan pertanyaan daripada Firdaus.


Firdaus tidak berpuas hati kerana pertanyaannya tidak dijawab.


“maaf . Saya tidak berniat untuk menganggu saudari. Cuma, saya nampak saudari sedang dalam masalah sekarang ni. Boleh saya bantu?”


“rantai tertanggal” jawapan yang ringkas.


“owh ye ke… ok…ok….. Biar saya cuba betulkan. Rasanya sikit je ni.”


Setelah berhempas pulas mencuba, akhirnya dapat juga Firdaus membetulkan kembali rantai basikal yang tertanggal. Dia menepuk-nepuk tangan beberapa kali menandakan kerjanya telah selesai dilaksanakan.


“eerrmm..ok. dah beres. Sikit je tu.”


“terima kasih” berlalu pergi tanpa menoleh ke belakang.


Firdaus mencari daun yang agak besar untuk mengesat kesan minyak pada tapak tangannya itu. Tanpa berfikir apa-apa, dia memulakan kembali kayuhan.


*****


Kelihatan Amin sedang menunggu di tempat letak basikal dengan muka yang agak cemas.


“assalamualaikum….. maaf kerana lambat” sapaan dari Firdaus


“waalaikumsalam… kenapa boleh lambat ni?”


“eerrmm… tadi, masa dalam perjalanan…”


Tak sempat Firdaus menjelaskan kenapa dirinya terlambat sampai, Amin menarik tangannya untuk terus berjalan. Mungkin kerana Amin menyedari mereka telah terlewat sampai. Mereka sampai di kelas 1 cerdik yang berada di blok A1. Firdaus agak kaku semasa ingin meneruskan langkahan memasuki kelas 1 cerdik dimana perjumpaan itu dibuat. Kelihatan dalam 30 orang pelajar sudah berada didalam kelas. Mereka sama-sama masuk kedalam kelas dan duduk dibahagian belakang yang jauh daripada pintu masuk tetapi dekat dengan tingkap.


“Amin… mari sini sekejap.”


Amin mengatur langkahan menuju kehadapan kelas.


“saya ustazah”


“hari ini, ustazah nak Amin bincang dengan kawan-kawan semua berkenaan aktiviti-aktiviti yang boleh dijalankan dalam bulan ni”


“baik ustazah”


“dan satu lagi….”


“apa die ustazah?”


“errmm… rasa-rasanya, kawan yang datang bersama dengan awak tadi tu, budak barukan?” senyum


“a’a…dia baru sahaja berada disekolah ni… baru seminggu”


“haa… suruh la kawan baru awak tu perkenalkan diri…. Taaruf sikit.”


“hehe… boleh…boleh..”


Amin memulakan perjumpaan dengan bacaan ummul kitab dan doa buka majlis. Seterusnya, meneruskan dengan agenda yang telah diberitahu oleh penasihat Persatuan Pendidikan Islam iaitu Ustazah Murni Binti Rashid. Setelah selesai kesemua agenda perjumpaan pada petang itu, Amin mempersilakan Firsdaus untuk memperkenalkan diri sedikit. Supaya semua yang hadir dapat mengenali dirinya serba sedikit.


Firdaus mengatur langkahan dengan baik. Maklum la… (NEBES punye pasal). Sebaik sahaja berdiri dihadapan kelas…


“eh… kenapa macam kenal je perempuan bertudung putih tu. kalau tak salah, aku pernah nampak dier masa hari pertama aku berada kat sekolah ni, iaitu masa sesi lawatan ke sekeliling sekolah.” Firdaus bermonolog sendirian.


“aahh….. biar je la…”


Meneruskan ucapan walaupun pada ketika itu, rasa macam nak tercabut jantung daripada tempatnya.

No comments: