Tuesday, March 25, 2008

Babak 13


Ketika ini, Firdaus masih lagi baru bagi pelajar-pelajar di SMK Tanjung Air Hitam. Mereka masih lagi tidak mengenali siapa sebenarnya Firdaus. Ditambah lagi dengan perwatakkan Firdaus yang tidak berapa pandai bergaul, mengurangkan lagi untuk orang lain berkawan dengannya. 4 Arif adalah kelas perdagangan. Kalau mengikut turutan kelas, ianya mungkin kelas agak belakang. Tetapi, kalau tidak diambil kira turutan kelas, tiada beza langsung antara satu kelas dengan kelas yang lain. Ianya hanya dibezakan dengan subjek yang diambil.


“eh… aku lupa nak tanya ko la. ko asal mana?. Sebab…aku tak pernah Nampak ko kat kampung ni. Kalau tengok pada gaya ko, macam bukan budak dari kampung je.” Memandang Firdaus atas bawah…atas bawah.


“eh…nape ko pandang aku camtu. Aku manusia juga la. ok la. aku cerita sikit latar belakang aku” sambil mecari tempat duduk di salah satu pondok berdekatan Kantin sekolah.


Firdaus menceritakan segala berkenaan dengan dirinya. Termasuklah dari mana asal, ayah dan ibu kerja apa. Kalau tadi Amin berdiri ketika Firdaus mula bercerita, dia mula duduk bersila didepan Firdaus untuk mendengar lagi cerita mengenai diri sahabat barunya itu. Ternyata, cerita mengenai diri Firdaus telah menarik minat Amin untuk mendengarnya.


Krinnggg…


“alahai… cepat sangat la masa berlalu. Tengah syok dengar cerita, dah kena masuk kelas” sambil menepuk tanah kerana tidak puas mendengar.


“hehe… ye la tu. lain kali aku nak dengar kisah ko pulak la. boleh kan?.” Tersengeh pada Amin


“eerrmm… tak payah la ko dengar pasal diri aku ni. Aku takde kisah yang menarik untuk dikongsi” sambil berlalu pergi meniggalkan Firdaus keseorangan dibawah pondok.


“eh…kenapa pulak dengan si Amin ni. Hhmm…takpe la. mungkin dia ada rahsia yang tak boleh bagitau orang lain agaknya…… eerrmm…. Ehh..Amin!…tunggu aku. Laju sangat la ko jalan” berlari anak untuk mendapatkan sahabatnya.


“ala…ko ni jalan lambat sangat la”


“eleh…ko yang jalan dulu, sebab tulah aku tertinggal. Bukannya aku jalan lambat. Tolong sikit ekk”


Mereka bergurau sampai kedalam kelas sementara menunggu cikgu untuk subjek seterusnya masuk.


Jam menunjukkan pukul 1.50 petang.


“eh… hari ini aku naik basikal. Boleh la kita jalan sekali” membuka rantai yang mengunci basikal.


“huhu… basikal sape ni?. Ok set. Kita balik sama-sama”


“atuk aku yang bagi basikal ni. Tapi pinjam je la.atuk aku kata basikal ni turun temurun tu.” mengangkat kening beberapa kali.


“huhu…ye ke?. Best nye.”


Firdaus dan Amin menaiki basikal melalui jalan yang sama. Sehinggalah sampai disatu simpang, mereka terpaksa berpecah jikalau ingin sampai ke rumah masing-masing. Mereka telah berjanji untuk pergi dan balik dari sekolah bersama-sama. Kalau pergi jumpa di simpang ini dan kalau balik, akan berpisah di simpang ini juga.


Amin meneruskan perjalanan kerumahnya yang sejauh 1km dari simpang tadi. Amin adalah anak sulung dari 3 adik beradik. Adiknya yang paling besar bernama Nur Amirah binti Yusof yang pada ketika ini ditingkatan 2 dan yang paling kecil bernama Muadz Bin Yusof berumur 12 tahun iaitu darjah 6. Kehidupan Amin sekeluarga tidaklah begitu senang jika nak dibandingkan dengan kawan-kawan sekolah dia.. Namun, mereka sekeluarga tabah menghadapinya. Yusof adalah seorang petani . Disamping itu, Yusof juga adalah seorang guru silat yang terkenal di setiap pelosok kampung. Bila sebut sahaja Haji Yosuf bin Abdul Rahman, semua orang kenal akan ketangkasan dan sifat merendah dirinya. Walaupun seorang yang hebat dimata manusia, Yusof tidak menunjukkan keangkuhanya malah dia adalah seorang yang rendah diri dalam bahasa yang molek Tawaduk.

No comments: